طرز تهیه پلو شیرازی سنتی با سویا

تهیه پلو شیرازی آسان است و می‌تواند ناهاری متفاوت و خوش‌عطر در این ازدحام دودها باشد. یک ساعت و نیم زمان برای ‌آماده کردن پلو شیرازی کافی است و می‌تواند همراه با گوشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مرغ یا سویا سرو شود. ما در این آموزش از سویا تردک استفاده کرده ایم .

تکمیلی 

  • زمان تهیه : 60 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه پلو شیرازی با سویا

مرحله اول

لوبیاها را در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس لوبیاها را 20 دقیقه در دو لیوان آب بجوشانید.  به صورت همزمان، سویا را با آب داغ خیس کرده و بعد آن را آبکش نمایید.

مرحله دوم

حالا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. نصف کره و روغن را در تابه بریزید تا گرم شود. پیازها را در روغن بریزید و تفت دهید. پیازها که طلایی شد، سویا را به پیازها اضافه کنید و با زردچوبه و دارچین تفت دهید. به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید.

مرحله سوم

قابلمه مناسبی را پر از آب کنید و روی شعله قرار دهید تا آب درون قابلمه به جوش بیاید.برنج‌ها را با کمی نمک در آب بریزید تا بجوشند. کمی قبل از برداشتن برنج از روی شعله،  لوبیاها را در قابلمه بریزید . (برنج باید زمانی از روی شعله برداشته شود که با فشار دست بتوان آن را له کرد.)

مرحله چهارم

برنج‌ها و لوبیاها را آبکش کنید و روی آن‌ها آب سرد بریزید. کمی روغن کف قابلمه بمالید و کف قابلمه را کاهو (سیب‌زمینی، نان) قرار دهید.

یک لایه برنج و یک لایه سویا روی هم بریزید و آن قدر ادامه دهید تا مواد تمام شوند. روی قابلمه را دم‌کن بگذارید واجازه دهید 45 دقیقه دم بکشد.

پس از دم کشیدن برنج، باقی‌مانده کره و روغن را داغ کرده و روی پلو بریزید. کمی از برنج را با زعفران قاطی کنید و با آن پلو را تزئین روی کنید.

 

نکات:

  • پروتئین سویا تردک با بافت مشابه گوشت برای پلو شیرازی بسیار عالی می شود.
  • ته‌دیگ پلو شیرازی را می‌توانید کاهو، سیب‌زمینی یا نان بگذارید.
  • اگر شوید تازه ندارید، شوید خشک را جایگزین آن کنید و به ازای هر یک کیلوگرم برنج، 50 گرم شوید خشک بریزید. بهتر است شوید خشک را قبل از مصرف، یک ساعت بخیسانید.
  • مدت زمان خیساندن برنج، به نوع آن بستگی دارد. پس با تشخیص خود، برنجتان را به اندازه کافی بخیسانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *