طرز تهیه خورش ماهی جنوبی

خورش ماهی جنوبی

خورش ماهی جنوبی یکی از انواع خورش های خوشمزه و محبوب ایرانی است که در دسته بندی غذاهای دریایی قرار میگیرد. این خورشت خوشمزه که اصالتا یک خورش جنوبی است شباهت زیادی به خورش قلیه ماهی دارد.
خورش ماهی به صورت خیلی غلیظ سرو می شود و تقریبا در زمان سرو هیچ گونه آبی ندارد. این خورش یکی از مجلسی ترین غذاهای جنوبی محسوب می شود. این خورش را می توانید با انواع ماهی های بدون استخوان تهیه کنید.
با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت ماهی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : 30 تا 60 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه خورش ماهی جنوبی

مرحله اول

ابتدا ماهی ها را به خوبی پاک کنید سپس سر و دم ماهی را جدا کنید و ماهی ها را فیله کنید. در ادامه مقداری نمک و ادویه ماهی روی ماهی ها بپاشید و اجازه دهید چند دقیقه استراحت کنند تا نمک و ادویه به خورد ماهی برود.

مرحله دوم

پس از گذشت چند دقیقه یک تابه مناسب و جا دار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد ماهی ها را در تابه بچینید تا سمت زیرین آنها سرخ شود سپس ماهی ها بر گردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

پس از اینکه سرخ کردن ماهی به پایان رسید آنها را کنار بگذارید. در مرحله بعدی پیازها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.

سپس پیاز را تفت دهید تا نرم و شفاف شود. پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز و ادویه ها یکدست شوند. در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود.

مرحله سوم

در مرحله بعدی گوجه فرنگی ها را به صورت خیلی ریز خرد کنید سپس به همراه نصف لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا بیشتر آب موجود در قابلمه تبخیر شود و مواد شروع به روغن انداختن کنند.

مرحله چهارم

پس از اینکه مواد روغن انداختند ماهی های سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید. در مرحله بعدی رب خرما را اضافه کنید. پس از اینکه رب خرما را اضافه کردید حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خورشت جا بیفتد سپس با برنج سرو کنید.

 

 

نکات:

  • شاید رب خرما در تمام مناطق کشور براحتی در دسترس نباشد ، در صورتی که رب خرما در دسترس ندارید می توانید برای بهتر شدن طعم خورش ماهی از تمرهندی استفاده کنید. برای این منظور تمرهندی را با آب جوش رقیق کنید و به خورش اضافه کنید.
  • نکته مهم در تهیه خورش هایی مانند خورش ماهی که با ماهی طبخ می شوند این است که باید حتما از ماهی مناسب در این گونه خورش ها استفاده شود زیرا اگر از ماهی هایی که گوشتی نرم دارند استفاده شود گوشت ماهی در خورش له می شود.
  • برای تهیه خورش ماهی باید از گوشت ماهی های جنوب کشور که گوشتی سفت دارند استفاده شود. گوشت ماهی های شمال کشور اکثرا نرم است و برای پخت ماهی کباب مناسب تر است و برای تهیه خورش خیلی مناسب نیست.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *