طرز تهیه زیر برنجی لری

زیر برنجی

زیر برنجی یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی می باشد که به زیر برنجی لری معروف است. زیر برنجی لری یکی از قدیمی ترین غذاهای قوم لر می باشد که در مراسمات مختلف آن را تهیه می کنند. اما زیر برنجی در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می شود. اما این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است، بیشتر در مهمانی ها و پذیرایی ها به شکل ویژه ای سرو می شود. این غذا داخل یک سینی گرد از جنس رویی یا استیل ریخته و هر سینی برای ۳ الی ۴ نفر سرو می شود و از نان بجای قاشق برای میل کردن این غذا استفاده می شود.

به زبان لری به این غذا زیر برنجی گفته می شود. در تهیه این غذا از گوشت بز استفاده می شود، این گوشت در مقایسه با گوسفند چربی کمتری دارد و دنبه نیز ندارد. بیشتر در مراسم ها از گوشت بز استفاده می شود که به همین خاطر در برخی مناطق به این غذا بزبرنج نیز گفته می شود.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : کمتر از 30 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه زیر برنجی لری با گوشت گوسفندی

مرحله اول

ابتدا باید گوشت را خرد کنید. مقدار گفته شده برای ۳ نفر می باشد. گوشت را به قطعات درشت خرد کنید و بشورید. شما می توانید به دلخواه از گردن یا ماهیچه گوسفند یا گوساله برای تهیه این غذا استفاده کنید.

مرحله دوم

حالا داخل قابلمه گوشت های مورد نظر را قرار دهید. پیاز را پوست بگیرد و ۴ قاچ کنید و روی گوشت ها قرار دهید. سپس کمی زردچوبه به همراه چوب دارچین و ۳ لیوان آب جوش روی آن بریزید و درب قابلمه را قرار دهید و اجازه دهید تا گوشت به مدت ۴ ساعت پخته شود. دقت کنید آب سرد روی گوشت نریزید زیرا باعث دیر پز شدن گوشت می شود.

مرحله سوم

در ادامه وقتی گوشت پخته شده چوب دارچین را خارج کنید و به آن کمی نمک و فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ و آبلیموترش تازه اضافه کنید. برای نیم ساعت اجازه دهید تا طعم دهنده به خورد گوشت بروند و آب گوشت نیز به غلظت برسد. وقتی گوشت پخته شد، به همراه برنج زعفران و سس غلیظ شده سرو کنید و نوش جان کنید.

 

نکات

  • پودر دارچین برای این غذا مناسب نیست و رنگ آن را تیره می کند و بهتر است از چوب دارچین استفاده شود.
  • مقدار زعفران هر چقدر بیشتر باشد غذای خوش رنگی خواهید داشت.
  • نمک را باید در انتها اضافه کنید تا گوشت دیر پز نشود.
  • نیازی نیست پیاز را خیلی ریز خرد کنید.
  • بجای آبلیمو از لیموعمانی یا رب لیمو نیز می توانید استفاده کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *