طرز تهیه پلو شوشتری مجلسی

پلو شوشتری

پلو شوشتری یکی غذا های خوشمزه شهرهای جنوبی ایران می باشد که بسیار خوشمزه است و از یک سری جهات مشابه پلو شیرازی است، شوشتر شهر تاریخی همراه با غذاهای سنتی فراوان که میتوان به سیر باقلا شوشتری و خوراک نان چرب اشاره کرد. پلو شوشتری را می توانید هم با مرغ هم با گوشت قلقلی تهیه کرد. پلو شوشتری همانند دیگر غذا های سنتی ما ایرانی ها خواص زیادی از جمله مفید برای کم خونی و جلوگیری از ریزش مو و سطح پروتئین بدن را تنظیم نگه می دارد. این پلو بسیار راحت را حتما در برنامه غذایی خود جای دهید.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : کمتر از 30 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه پلو شوشتری مجلسی

مرحله اول

لوبیا چشم بلبلی را حتما از شب قبل یا برای چند ساعت خوب خیس کنید و چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود سپس لوبیا را داخل زودپز یا قابلمه ریخته و اجازه دهید تا خوب پخته شود.

مرحله دوم

پیاز را شسته و نگینی خرد کنید و داخل یک تابه با مقداری روغن خوب تفت دهید تا سبک و طلایی شود و به آن کمی زردچوبه می زنیم تا پیاز خوش رنگ شود سپس سیر رنده شده را اضافه می کنیم و هم می زنیم کمی که سیر تفت خورد و عطرش خارج شد فیله های مرغ را که مکعبی خرد کردیم اضافه می کنیم تا تکه های مرغ تغییر رنگ دهند سپس فلفل سیاه و نمک و زعفران افزوده و کمی آب می ریزیم و درب تابه را بگذارید تا فیله های مرغ پخته شوند.

مرحله سوم

وقتی مرغ پخته شد لوبیا های پخته شده را به همراه شوید خشک یا تازه (اگر از شوید تازه استفاده می کنید آن را شسته و خرد کنید) اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مرغ کاملا کشیده شود در غیر این صورت پلو شوشتری شفته می شود.

مرحله چهارم

برنج را از چند ساعت قبل با نمک خیس کنید و به روی حرارت بگذارید وقتی در حال جوشیدن است کمی زردچوبه داخل آب برنج ریخته تا برنج خوش رنگی داشته باشید سپس وقتی برنج نرم شد آن را آبکش کرده و کف قابلمه ته دیگ مورد نظر را بگذارید و یه لایه برنج ریخته و روی آن از مواد پلو که در مراحل قبل درست کردیم می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم این کار را ادامه داده تا برنج و مواد تمام شود و برنج را بمدت ۴۰ دقیقه دم بگذارید سپس در انتهای پخت کمی روغن یا کره و زعفران روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده. نوش جان

 

نکات

  • حتما از لوبیای مرغوب استفاده کنید که خوش پخت باشد.
  • می توانید از ترکیب ران و سینه مرغ استفاده کنید.
  • می توانید لا به لای برنج کمی دارچین هم بپاشید.
  • از گوشت قلقلی بجای فیله مرغ نیز می توانید استفاده کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *