طرز تهیه چرتمه پلو سمنانی

چرتمه پلو

چرتمه پلو یکی از غذاهای سنتی سمنانی می باشد که فوق العاده ساده و مقوی می باشد. استان سمنان یکی از استان های بزرگ ایران می باشد که بسیار پهناور است و از تنوع غذایی بالایی برخودار است. چرتمه پلو یکی از این غذاهای لذیذ است و با جگر و دنبه تهیه می شود و در کنار پلو و یا با نان نیز سرو می شود.

این خورشت امروزه بسیار کم تهیه می شود و رو به فراموشی می باشد و بهتر است با تهیه غذاهای اصیل ایرانی آن ها را ماندگار کنیم و بگذاریم فرهنگ غذایی ما ایرانی ها به شهرت برسد. این چرتمه پلو با جگر سیاه تهیه می شود.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : 30 تا 60 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه چرتمه پلو سمنانی

مرحله اول

ابتدا جگر گوسفندی را بشورید و خرد کنید. دنبه را نیز به صورت خیلی ریز خرد کنید و کنار بگذارید. برنج را چندین بار شسته و با کمی نمک خیس کنید و برای ۱ ساعت کنار گذاشته تا خیس خورد. زعفران را نیز بسابید و با مقداری یخ دم گذاشته تا خوش رنگ شود.

مرحله دوم

پیاز را پوست بگیرید و بشورید و به صورت خلالی ریز خرد کنید. داخل تابه کمی روغن ریخته و پیاز را به همراه کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک شود. در ادامه جگر و دنبه خرد شده را به پیاز اضافه کنید و مواد را خوب تفت دهید تا جگر کاملا سرخ شود.

مرحله سوم

فلفل های کبابی را بشورید و ریز خرد کنید و به همراه قارچ های اسلایس شده به جگر اضافه کنید و کمی فلفل سیاه و نمک بزنید و مواد را برای ۵ دقیقه خوب هم بزنید تا مزه ها به خورد هم بروند و جگر نرم و پخته شود.

مرحله چهارم

بعد از گذشت ۵ دقیقه تابه را از روی حرارت بردارید و با گوشتکوب دستی خوب بزنید تا له شود. در همی حین باید ماست را داخل یک کاسه ریخته و سیر ها را پوست بگیرید و پوره کنید و به ماست اضافه کنید. در ادامه مخلوط ماست و سیر را به جگر اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. در ادامه برنج را روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاید و نرم شود. سپس آبکش کنید و کف برنج کمی روغن و زعفران بریزید و پلو را دم بگذارید و زمانی که برنج زعفرانی دم کشیده با جگر سرو کنید. نوش

 

نکات:

  • در بعضی از رسپی مخلوط تهیه شده را در بین برنج ریخته و با آن دم می گذارند.
  • افزودن قارچ دلخواه است و می توانید حذف کنید.
  • در کنار این غذای خوشمزه چند قاچ لیمو تازه و سبزی خوردن سرو کنید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *