طرز تهیه هزاری پلو جنوبی

هزاری پلو جنوبی

هزاری پلو جنوبی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه جنوب کشور می باشد که در بندرعباس تهیه می شود این غذا به قدری خوشمزه و خوش رنگ است که حتما باید یکبار طعم و مزه آن را چشیده باشید این غذا از ترکیب ماهی سرخ شده و پلو خوش رنگ می باشد شما برای تهیه این غذا می توانید از انواع ماهی جنوبی مانند رشکو، سرخو و شیر استفاده کنید ولی اگر در دسترس ندارید می توانید از قزل آلا یا سالمون استفاده کنید. این غذا علاوه بر طعم و مزه خوب آن خواص ماهی را به همراه دارد.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : 30 تا 60 دقیقه
  • مناسب برای 2 نفر

طرز تهیه ماهی تیلاپیا سوخاری مزه دار شده

مرحله اول

ابتدا ماهی را خوب شسته و تمام استخوان آن را جدا کنید و پوست ماهی را بکنید سپس داخل آبکش گذاشته تا آب اضافی آن خارج شود سپس ماهی را به همراه آب لیمو و کمی ادویه و نمک و سیر حلقه شده و کمی روغن زیتون مزه دار کنید و خوب ماساژ دهید سپس ظرف را به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا طعم و مزه ها به خورد ماهی برود.

مرحله دوم

ماهی را بعد از مرینت شدن از یخچال خارج کنید و داخل تابه با مقداری روغن خوب هر دو طرف ماهی را سرخ کنید. سپس از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. پیاز ها را خلالی ریز خرد کرده و داخل همان تابه با مقداری زردچوبه خوب تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله سوم

برنج را از قبل با مقداری نمک بگذارید کنار تا خیس بخورد سپس برنج آب برنج را دور بریزید و داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید وقتی به جوش آمد برنج را داخل آب در حال جوش بریزید.

مرحله چهارم

کمی زردچوبه به برنج در حال جوش بریزید و آب آن تبخیر شود سپس نیمی از برنج را از قابلمه خارج کنید ودر مرکز برنج ماهی های سرخ شده را به همراه پیاز داغ سرخ شده بریزید و مابقی برنج را روی ماهی ریخته و زیر گاز را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود سپس هزاری را به مدت ۴۰ دقیقه دم بگذارید در انتها پخت به هزاری کمی کره به همراه زعفران آب کرده اضافه کنید و داخل ظرف سرو کشیده و به همراه سالاد و ترشی میل کنید. نوش جان

 

نکات:

  • می توانید چند عدد سیر را به دلخواه پوست گرفته و لابه لای برنج دم بگذارید.
  • برای مرینت کردن ماهی از هر نوع ادویه و طعمی که دوست دارید می توانید استفاده کنید.
  • مقداری ۱/۲ چای خوری زردچوبه برای داخل برنج کافی می باشد بیش از حد نریزید تا باعث تلخی نشود.
  • می توانید از پیاز داغ آماده استفاده کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *