طرز تهیه باسلوق سنتی ارومیه

باسلوق سنتی ارومیه

باسلوق سنتی ارومیه یکی از انواع باسلوق ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و ظاهر آن کمی متفاوت تر نسبت به دیگر باسلوق ها می باشد اما باسلوق ها در واقع یک نوع شیرینی و دسر هستند که یک میان وعده جذاب است که بسیار مقوی است زیرا از نشاسته و شیره انگور تهیه می شود اما شکل این باسلوق همان طور که در عکس مشخص است با دیگر باسلوق ها فرق دارد و داخل ظرف ریخته می شود البته در گذشته به آن سجوق گردویی نیز می گفتند یعنی گردو ها را همانند تسبیح با نخ می کردند و داخل باسلوق داغ میزدند و بعد از خشک شدن برش میزدند و سرو می کردند اما امروزه کمتر به این روش تهیه می شود و در واقع روش تهیه آن کمی مدرن تر شده است.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : 30 تا 60 دقیقه
  • مناسب برای 2 نفر

طرز تهیه باسلوق سنتی ارومیه با شیره انگور

مرحله اول

ابتدا نشاسته گل را داخل یک قابلمه ریخته و با آب سرد خوب هم بزنید تا باز شود و برای اطمینان از اینکه دانه درشتی داخل آن نباشد آن را با کمک صافی صاف کنید و مجدد داخل قابلمه بریزید.

مرحله دوم

حالا نشاسته آب را روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا کمی نشاسته حل شود و بوی خامی آن گرفته شود سپس شیره انگور را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا به قوان برسد و بوی نشاسته گرفته شود.

مرحله سوم

در ادامه وقتی به قوام رسید نوبت اضافه کردن عرق بادرنجبویه است سپس گردو های خرد شده را اضافه کنید و مدام مواد را هم بزنید برای تهیه این باسلوق اصلا نباید از پای گاز برید و باید مدام هم بزنید تا به قوام و غلظت کافی برسد شاید مدت طولانی باشد ولی هرچقدر زمان پخت بیشتر باشد و حررات کم باسلوق ارومیه با کیفیت تری خواهید داشت.

مرحله چهارم

برای تست باسلوق ارومیه و غلظت آن با قاشق روی آن خط ایجاد کنید اگر سریع پر نشد آماده شده است داخل یک ظرف پیرکس ریخته و یا قالب سیلیکونی دلخواه سپس برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید و به راحتی از قالب جدا کنید و سرو کنید نوش جان.

 

چند نکته

  • می توانید بجای عرق بادرنجبویه از گلاب نیز استفاده کنید.
  • مقدار گردو دلخواه و قابل تغییر است.
  • می توانید از ترکیب شیره انگور و شکر استفاده کنید برای این کار ۱/۴ پیمانه شکر اضافه کنید.
  • میزان شیرینی این باسلوق می توانید بر اساس ذائقه خود تنظیم کنید و مقدار شیره را کم و زیاد کنید ولی مقادیر گفته شده شیرینی بسیار خوبی می دهد البته باز بستگی به شیره ای که استفاده می کنید دارد.
  • می توانید داخل قالب سیلیکونی ریخته و به راحتی همانند ژله از قالب خارج کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *