طرز تهیه نان کندو عسلی یا لانه زنبوری

نان کندو عسلی یا نان خلیه النخل یا نان لانه زنبوری از نام های دیگر این شیرینی خوشمزه و خوش عطر است. نان کندو یک نان عربی بوده که بیشتر در ماه مبارک رمضان و برای افطار تهیه می شود. نان کندو با پنیر خامه ای یا کرمفیل پر می شود و روی آن را شربت بار یا عسل رقیق شده ریخته می شود. تهیه این نان بسیار راحت است به شرطی که تمام مواد را اندازه کنید. برای تهیه نان کندو به خمیر مایه احتیاج داریم که حتما باید آن را عمل بیاوریم سپس آرد را اضافه کنید. پس حتما خمیر مایه مرغوب تهیه کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید تا تازه بماند زیرا خمیر مایه کهنه عمل نمی آید و تمام زحمات شما از بین می رود.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : کمتر از 30 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه نان کندو عسلی یا لانه زنبوری

مرحله اول

ابتدا شکر و آب را باهم مخلوط و روی حرارت بگذارید تا دانه های شکر حل شود. وقتی به جوش آمد عسل را به همراه وانیل اضافه کنید. کمی که غلیظ و خوش رنگ شد از روی حرارت بردارید و بگذارید کنار تا خنک شود.

مرحله دوم

شیر را گرم کنید و با انگشت تست کنید نباید خیلی داغ و خیلی سرد باشد. دمای ۵۵ درجه بهترین دما برای عمل آمدن خمیر مایه می باشد. سپس ۱ ق غذا خوری شکر را به شیر اضافه کنید و هم بزنید و خمیر مایه را روی شیر بپاشید و روی ظرف را بپوشانید و بمدت ۱۰ دقیقه کنار گذاشته تا کف کند و عمل بیاید. در ظرفی دیگر کره یا روغن را همراه مابقی شکر و عسل یا شربت بار مخلوط کنید و کنار بگذارید. داخل یک کاسه آرد را با نمک و بیکینگ پودر مخلوط کرده و سه بار الک کنید تا سبک شود.

مرحله سوم

خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط شکر اضافه کنید کمی هم بزنید. سپس آرد را با قاشق چوبی طی چند مرحله اضافه کنید تا خمیر جمع شود ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد بخواهد. پس همه آرد را یکباره اضافه نکنید وقتی خمیر جمع شد آن را روی سطح کار بیاورید و ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید. چسبندگی خمیر را با ورز دادن بگیرید نه با اضافه کردن آرد زیرا باعث خشک شدن نان کندو می شود. وقتی خمیر نرم و لطیفی بدست آمد آن را داخل کاسه ای از قبل چرب شده بگذارید و روی آن را سلفون بکشید و بمدت ۱ ساعت ۳۰ دقیقه در محیط آشپزخانه قرار دهید تا خمیر حجم بگیرد و دو برابر شود.

مرحله چهارم

وقتی حجم خمیر دو برابر شد پف آن را بگیرید و به ۱۶ چانه تقسیم کنید. هر چانه را با وردنه باز کرده و مقداری پنیر خامه ای یا کرمفیل وسط خمیر بگذارید و خمیر را دوباره به شکل گرد جمع کنید. سپس یک قالب ۲۳ سانتی را خوب چرب کنید و نان های گرد شده را داخل آن بچینید سپس روی قالب را بپوشانید و ۱ ساعت دیگر زمان دهید تا دوباره چونه ها حجم بگیرند بعد از گذشت این زمان روی خمیر را با زرده تخم مرغ و ۱ ق غذا خوری خامه صبحانه مخلوط کنید و روی نان ها را رومال کنید و در فر از قبل گرم شده بمدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا نان کندو پخته شود. وقتی نان کندو پخته شد ۲ دقیقه گریل را روشن کرده تا سطح آن نیز طلایی شود. سپس از فر خارج کنید و سریع شربت مرحله اول را که خنک شده روی نان کندو داغ بریزید و صبر کنید تا جذب نان کندو شود سپس سرو کنید.

مرحله پنجم

برای پخت نان کندو بدون فر باید یک قابلمه را انتخاب کنید و روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود. سپس یک سه پایه کوتاه داخل قابلمه قرار دهید. حالا ظرفی را که خمیر را داخل آن قرار دادید روی سه پایه قرار دهید. روی درب قابلمه دمکنی بگذارید و به مدت ۵۰ دقیقه بگذارید تا پخته شود و مانند مرحله فوق روی آن شربت ریخته و صبر کنید تا جذب شود. نوش جان

 

نکات

  • خمیر باید کاملا نرم و کشسانی داشته باشد. پس برای ورز دادن چنگ نزنید می توانید از استند میکسر نیز برای ورز دادن خمیر استفاده کنید.
  • برای فر برقی یا سولاردم دما را روی ۱۶۰ درجه تنظیم کنید.
  • حتما شربت سرد را روی نان داغ بریزید تا جذب شود.
5/5 - (1 امتیاز)
این مطلب درصبحانه ارسال شده و برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *