طرز تهیه نان پیتا به صورت حرفه‌ای و مرحله به مرحله

نان پیتا نان گرد و نازکی است که حدودا ۲۰ سانت ضخامت دارد. بیشتر در نواحی مدیترانه‌ای و خاورمیانه از آن استفاده کرده و با انواع غذاهای مدیترانه‌ای هم سرو می‌شود. در ادامه طرز تهیه این نان خوشمزه و اصیل را به صورت مرحله به مرحله می‎‌خوانید.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : کمتر از 30 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه نان پیتا

مرحله اول

ابتدا آرد را سه بار الک کنید و کنار بگذارید. خمیرمایه، نصف آرد و یک پیمانه آب ولرم را داخل کاسه‌ای متوسط ریخته و با همزن دستی هم بزنید تا یکدست شود. روی کاسه را بپوشانید و 20 دقیقه به آن استراحت دهید. بعد این مدت حباب در خمیر ایجاد خواهد شد.

مرحله دوم

بعد از حدود 20 دقیفه، بقیه آرد، نمک، شیرخشک و روغن را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر جمع شود. حدود 5 تا 8 دقیقه آن را ورز دهید.

مرحله سوم

خمیر را در کاسه‌ای که از قبل چرب کردید گذاشته، روی کاسه را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا حجم خمیر در دمای محیط دو برابر شود (حدود 40 دقیقه).

مرحله سوم

برای آنکه از آماده شدن خمیر مطمئن شوید می‌توانید انگشتتان را در خمیر فرو ببرید اگر جای انگشت پر نشود خمیر آماده است.

بعد از آنکه خمیر شما دوبرابر شد آن را روی میزکار بگذارید و آن را به 8 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به صورت گرد درآورید و سپس با پارچه تمیر بپوشانید و حدود یک ربع آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله چهارم

سطح میزکارتان را آردپاشی کنید، چانه‌ها را یکی یکی با استفاده از وردنه باز کنید (به طول 20 سانتی‌متر). سپس آن‌ها را به صورت جداگانه روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده قرار دهید، مجددا روی خمیرها را پوشانده و 20 دقیقه استراحت دهید.

مرحله پنجم

در این فاصله فر را با دمای 230 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود، بعد از آن که 20دقیقه استراحت خمیر تمام شد آن را حدودا 4 تا 5 دقیقه داخل فر بپزید.

نکات

  • دمای آب ولرم باید حدود 30 درجه باشد؛ اگر آن داغ باشد خمیر مایه را غیرفعال خواهد کرد و اگر سردتر باشد خمیر مایه عمل نمی‌آید.
  • ورز دادن خمیر را باید تا زمانی که به دستتان نچسبد ورز دهید، اگر هنگام ورز دادن خمیر به دست شما چسبید کمی آرد به آن اضافه کنید.
  • اگر فر ندارید می‌توانید آن را روی ساج یا ماهیتابه روی شعله گاز درست کنید.
  • نان پیتا نه تنها برای انواع ساندویچ‌ها مثل فلافل مناسب است بلکه با آن می‌توانید غذاهای مختلف درست کنید،  طرز تهیه محمره با نان پیتا سرخ‌شده را هم امتحان کنید.
امتیاز
این مطلب درصبحانه ارسال شده و برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *