طرز تهیه نان تافتون خانگی ساده

در گذشته درست کردن نان در خانه مرسوم بوده و اغلب خانم‌های خانه در کنار تنور به نان پزی مشغول بودند اما امروزه درست کردن نان در منزل به عنوان سرگرمی و گاهی برای تقویت روحیه کارگروهی کودکان انجام می‌شود. این روزها با گسترش بیماری ویروسی کرونا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند درمنزل نان خانگی تهیه کرده و از سلامت و تمیزی آن مطمئن باشند.

تکمیلی 

  • زمان تهیه : کمتر از 30 دقیقه
  • مناسب برای 4 نفر

طرز تهیه نان تافتون خانگی

مرحله اول

آرد را الک کنید، داخل کاسه ای بزرگ ریخته و با نمک مخلوط کنید.

مرحله دوم

آب، خمیر مایه و روغن را هم اضافه کرده و هم بزنید تا جاییکه خمیر مناسب و یکدست، به دست بیاید.

مرحله سوم

دست خود را کمی چرب کرده و شروع به ورز دادن خمیر کنید. اگر دستگاه مخصوص داشته باشید می‌توانید در ظرف دستگاه ریخته و روشن کنید تا ورز بخورد.

مرحله چهارم

بعد از آنکه خمیر را خوب ورز دادید آن را داخل کاسه بریزید و روی آن را با پلاستیک یا پارچه تمیز بپوشانید و حدود یک ساعت به آن استراحت دهید.

مرحله پنجم

سطح مخصوص پهن کردن خمیر را آردپاشی کنید. خمیر را به 8 چانه تقسیم کرده (آن را گرد کنید) و هر قسمت را با استفاده از وردنه پهن کنید.

مرحله ششم

ماهیتابه‌ای را روی حرارت بگذارید تا کاملا گرم شود، سپس خمیر را داخل آن بیندازید تا بپزد، بعد از آنکه یک‌طرف نان پخت آن را برگردانید. زمانی که حباب در نان تشکیل می‌شود یعنی فرآیند پخت دارد صورت می‌گیرد. مراقب باشید نان شما نسوزد.

نکات

  • اگر خمیر مایه شما قدیمی است برای عمل آوردن، آن را با کمی شکر و آب ولرم مخلوط کنید تا کف کند (اگر حباب مشاهده نکردید یا مخمر شما کف نکرد یعنی کهنه است و کار نمی‌کند).
  • حتما قبل از ورز دادن خمیر دست خود را کمی چرب کنید.
  • در صورتیکه حس کردید هنگام ورز دادن نان چسبندگی دارد می‌توانید کمی آرد به آن اضافه کنید؛ توجه کنید که اگر مقدار زیاد و بی‌حساب آرد اضافه کنید نان سفت می‌شود.
  • اگر می‌خواهید نان شما کنجدی باشد در مرحله ورز دادن کنجد یا دانه دلخواه دیگر را اضافه کنید.
  • اگر باز کردن خمیر با استفاده از وردنه به صورت دایره برای شما سخت است، بعد از آنکه آن را پهن کردید با استفاده از پیتزا‌بر یا چاقو آن را به صورت دایره برش بزنید.
5/5 - (1 امتیاز)
این مطلب درصبحانه ارسال شده و برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *